Seneka powiedział: "Jeśli ktoś nie wie, do którego portu płynie - żaden wiatr nie jest dobry" a wśród doradców personalnych znane jest powiedzenie: "Jeżeli nie wiesz, dokąd zmierzasz, zajdziesz gdzie indziej", co zwraca nam uwagę na to jak ważne jest wyznaczenie sobie celów i działanie według wyznaczonego planu.
Zanim wiec przystąpisz do poszukiwania pracy, warto się zastanowić, co chciałbyś w życiu robić oraz jakie posiadasz umiejętności, zdolności, kwalifikacje i cechy osobowościowe - po prostu poznaj samego siebie. Jeżeli zależy Ci na sukcesach zawodowych, powinieneś świadomie planować własny rozwój i doskonalić swoje umiejętności.
FILOZOFIA PLANOWANIA, CZYLI DLACZEGO WARTO PLANOWAĆ KARIERĘ ZAWODOWĄ
Podstawową zasadą planowania kariery jest posiadanie jasnej wizji, co chcesz robić i co chcesz osiągnąć. Czy możesz sobie wyobrazić wybudowanie domu bez szczegółowego projektu lub podróż samolotem z Warszawy do Londynu bez dokładnej nawigacji? Tym, co wyróżnia ludzi sukcesu jest umiejętność jasnego precyzowania celów i planowania kariery zawodowej. Te osoby przede wszystkim wiedzą czego chcą i dzięki temu udaje im się to osiągnąć.
Definicja "kariery" mówi, że jest to droga zawodowego rozwoju człowieka, która dokonuje się w wyniku wykonywania różnych prac, pełnienia rozmaitych funkcji i zajmowania stanowisk w strukturze jednego lub wielu przedsiębiorstw. Swój rozwój zawodowy, czyli karierę, możesz postrzegać w różny sposób: jako cel sam w sobie, jako środek służący uzyskaniu innych celów (np.: wartości materialnych, prestiżu lub władzy) lub jako produkt uboczny codziennej pracy zawodowej. Możesz oczywiście ograniczyć swój rozwój do wykonywania bieżących zadań, w trakcie których będziesz nabywał nowe umiejętności i poszerzał swoje kwalifikacje, jednak takie działanie na dłuższą metę okaże się niewystarczające.
KORZYŚCI Z PLANOWANIA ROZWOJU ZAWODOWEGO
By być konkurencyjnym na podlegającym ciągłym zmianom i rządzonym prawami ostrej konkurencji współczesnym rynku pracy, konieczne są kierunkowe i systematyczne działania. Nie wystarczy, że podejmiesz prostą refleksję nad aktualną sytuacją, potrzeba byś opracował strategię planowania kariery zawodowej.
STRATEGIA PLANOWANIA, CZYLI JAK ZAPLANOWAĆ KARIERĘ ZAWODOWĄ
Tworząc strategię planowania, zacznij od szczerej refleksji nad swoją osobą. Analiza samego siebie umożliwi Ci wybór właściwego celu życiowego i zawodowego, zgodnego z Twoimi pragnieniami i przekonaniami.
WYZNACZANIE I REALIZACJA CELU
Zastanów się nad powyższymi zagadnieniami i pytaniami, odpowiedzi spisz na kartce - wykorzystasz je później przy pisaniu życiorysu i listu motywacyjnego oraz podczas przygotowywania się do rozmowy kwalifikacyjnej.
S (specific) - jasno określony, konkretny
M (measurable) - mierzalny, byś mógł sprawdzić, na ile go osiągnąłeś
A (ambitious) - ambitny, lecz leżący w granicach Twoich możliwości
R (realistic) - realistyczny, czyli możliwy do osiągnięcia
T (timed) - określony w czasie